Direktlänk till inlägg 17 juni 2009

Insatsen för djuren på Öland

Av grant - 17 juni 2009 12:11

Jag kan ärligt talat bli upprörd när en del vill sitta och försvara hur bra det är här i Sverige med lagar och allt vad som finns här för djuren - hur "strikta" det är. Jag är mer än säker på att det fungerar bra på VISSA ställen, men långt ifrån alla.

Jag läste senast nu imorse i tidningen Barometern om "Brister i djurstallar får hård kritik igen".
Nu är det så att jag sökt efter denna länk på internet, så ingen ska få för sig att jag hittar på, men den finns inte med på Barometerns hemsida. Men det står i varje fall i dagens Barometern.

Det handlar om en lantbrukare på Öland som de gjorde en inspektion hos första gången i början på 2008 - då upptäcktes flera brister i djurhållningen. Nu gjorde dem ännu en oanmäld inspektion i mars 2009 och upptäckte att bristerna fanns kvar och plus lite till. Jag citerar lite av artikeln "Djuren var bemängda med skit, en del var magra, andra feta, flera hade parasiter, en del hade bölder och ensilagebalen som djuren skulle äta av var möglig." "Länsstyrelsen beslutade bland annat att lantbrukaren måste göra rent stallen och djuren, åtgärda luftkvaliteten och se till att djuren har torr och ren liggplats, att de djur som behöver vetrinärvård ska få det och att fodret ska vara av god hygienisk och näringsmässig kvalitet."
Dessa brister ska vara åtgärdade senaste den 15 juli.

Nu till saken, de gjorde en inspektion första gången 2008, de såg att det fanns brister - jaha vad hände sen då? För det står det inget om, utan det står att nästa besök de gör är mars i år. Ja, jag tycker det är för jävligt rent ut sagt. De hade kunnat göra mycket tätare besök, och sen har han ändå haft från mars och till juli på sig att ordna detta nu. Nu kanske denna lantbrukaren ordnar detta, vad vet jag? Men om han inte gör det då? Tänk om några djur har svält ihjäl eller dött av sjukdom för denna urkassa och långsamma processen? Nej! Jag tycker verkligen att systemet kan bättras en hel del. Att sitta och säga att vi har det så bra här, det kan jag inte förstå. Det här är inte första gången jag läst ett sånt här fall i tidning eller sett på tv och det kommer inte vara sista gången. vad jag retar mig på är att det ska ingripas när skadan är långt skedd och ibland för sent - är det ett sånt system vi kallar för "tillräckligt bra", "strikt" ?

Jag kan inte ordningen eller titlar på alla auktoriteter och allt vad de gör.

Är det en ekonomisk fråga då, eftersom att det är såhär - att det är en sån långsam process? Brist på resurs? Jag förstår OCKSÅ att det säkert inte är såhär ÖVERALLT och JÄMT - nej nej - men att sånt här händer flera ggr om, det kan jag aldrig hålla med om att vi har det tillräckligt bra här i detta land.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av grant - 10 augusti 2010 09:20

Bossebus är hemma hos mig igen efter att ha bott hos en jättefin familj 3-4 månader och som hjälpt mig ta hand om honom. Här är vi nere på Svinö :)    &hl=sv_SE&fs=1&"> &hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-fla...

Av grant - 14 mars 2010 11:22

Idag är det exakt 1 år och en dag sedan vi tog hem det lilla miraklet...Fast ett mirakel var han inte till och börja med, då var han ett litet monster. Om jag spolar tillbaka 1 år så hade jag en halvjobbig tid framför mig med Bosse...In och ut för at...

Av grant - 19 februari 2010 13:21

Här kommer amatörklippen   hi hi hi...En sak är säker, min röst är fruktansvärd att lyssna på har jag kommit underfund med.    ...

Av grant - 16 februari 2010 22:12

Idag har jag fått öva på att sticka igen    Jag fick sticka på min lärare och det gick jättebra, är så stolt att jag inte tycker det är så farligt längre med nål och blod!   Ikväll har vi övat vidare lite på att gå slalom mellan mina ben...Det är...

Av grant - 13 februari 2010 16:05

Usch, nu har jag varit riktigt förkyld de senaste dagarna..Tror det är på bättringsväg, men känner mig riktigt kass idag.   Det är lätt att bli ivrig. Nu finns det massor med saker jag vill lära Bosse...Men får ta ett moment i taget. Vi har övat ...

Ovido - Quiz & Flashcards